_03O5301_0045.jpgMijn missie: een medicijnvrije behandeling

Opgeleid als kinderverpleegkundige zag ik regelmatig kinderen met een druk of juist dromerig gedrag, met boze buien of met een ongeïnteresseerde houding. De ouders wisten zich geen raad met het ‘afwijkend gedrag’ van hun kinderen. Velen riepen de hulp in van een kinderarts. Die stelde vaak een diagnose aan de hand van het gedrag en schreef medicatie voor.

 

Ook privé liep het krijgen van een mentale diagnose en een behandeling met medicijnen als een rode draad door mijn leven. Al sinds mijn jeugd ben ik in mijn nabije omgeving geconfronteerd met mensen met psychische aandoeningen. Ik zag welke invloed diagnoses als PTSS, bipolaire stoornis, persoonlijkheidsstoornis, depressie, hoogbegaafdheid en autisme op iemands leven hebben.

Een diagnose stellen is naar mijn mening niet meer dan een label plakken. Het heeft tot gevolg dat we alleen nog naar iemands beperkingen kijken en niet naar zijn of haar kwaliteiten en talenten. Medicatie is vaak het enige dat wordt voorgeschreven.

 

Uitgedaagd door mijn eigen ervaringen ben ik gerichte opleidingen gaan volgen. Op basis daarvan ben ik binnen BRAINCARE gaan werken met een medicijnvrije aanpak. Mijn missie is ervoor te zorgen dat in 2024 iedereen met mentale klachten de mogelijkheid heeft te kiezen voor een medicijnvrije aanpak.

 

CV: Margrit

 

margrit2.jpgJe kind terug in zijn superkracht

Toen ik me aansloot bij de praktijk van Braincare wist ik dat ik de kinderen die ik ging begeleiden een stem wilde geven die gehoord zou worden.

 

Als moeder van een dochter met een rechts georiënteerd brein liep ik zelf ook tegen lastige situaties op, zowel thuis als op school. Ik had niet altijd de indruk dat mijn kind op school begrepen of op de juiste manier gehoord werd. Hierdoor ging ze vaak met buikpijn naar school, of kwam ze huilend thuis.

Door in gesprek te gaan met school en de kennis te delen die ik inmiddels had, begrijpen de leerkrachten mijn dochter nu beter en durven ze ook met een nieuwe blik naar andere kinderen te kijken. Hierdoor kwamen er verbeteringen binnen de school, waar ook andere kinderen en hun ouders voordeel bij hebben.

Door de kinderen die ik begeleid te leren de lesstof van de cognitieve vakken op een andere manier op te slaan in het brein, leer ik hen op een makkelijkere manier de instructies te begrijpen die op school gegeven worden. Die zijn vaak lang en niet altijd even logisch, waardoor kinderen al tijdens de instructie afgeleid raken.

 

Naast het begeleiden van de training om het brein weer in balans te krijgen leer ik deze kinderen ook omgaan met de belemmeringen die ze in het dagelijks leven tegenkomen en help ik hen weerbaarder te worden. Er zijn tal van situaties die voor spanningen kunnen zorgen bij het kind, waarmee ze dan onnodig lang blijven lopen. Spanningen voor een toets, een kindje uit de klas dat gepest wordt, een juf of meester die de laatste weken nogal gespannen is en daardoor minder kan hebben van de klas. Dit brengt veel ruis binnen het brein van een kind.

 

Kinderen proberen dit wel uit te spreken, maar doordat er meestal tegelijkertijd duizend-en-een gevoelens en gedachtes voorbijkomen brengen ze het anders over dan ze bedoelen. Voor een ouder kan het dan lijken of het iets heel kleins is, terwijl dit voor het kind wel degelijk heel zwaar weegt.

 

Samen met het kind probeer ik dit bespreekbaar te maken bij de ouders. Eerst ga ik met alleen het kind in gesprek. Daarna help ik het kind zelf het probleem naar de ouders uit te spreken en zoeken we samen naar een oplossing. Ook sla ik samen met ouders een brug naar school om de behoefte van hun kind te verduidelijken.

 

Ik vind het geweldig om het kind op te zien bloeien en in hun eigen energie terug te zien komen. Om ouders de handvatten te kunnen bieden waar zij vaak al zo lang naar op zoek zijn.

 

In de toekomst hoop ik nog veel meer ouders en kinderen te mogen begeleiden in onze mooie praktijk.

Eens kennis maken?

Wil je weten hoe we jouw kind weer kunnen laten bruisen? Neem gerust contact met ons op!

 


Contactformulier
Bel mij terug